en kompass som ligger på en detaljerad fjällkarta, där man bland annat ser namnet Sarek.

Kan du skriva lite om det till nyhetsbrevet?

Känner du igen dig? Det kan lika gärna handla om intranätet eller om något du blir ombedd att berätta på fem minuter på enhetsmötet. Riktigt kort ska det alltså vara.

Att skriva kort kan låta enkelt, men ofta är det precis tvärtom.

Någon förväntar sig alltså att du på ett mycket litet utrymme ska kunna förmedla en vettig del av din breda och djupa kunskap.

Begränsa dig måste du förstås. Rätta mun efter matsäck, eller blir det matsäck efter mun då, kanske? Hur ska det gå till?

Om du frågar mig är nyckeln att verkligen tänka efter innan du börjar skriva. Helt oavsett hur lång en text får/bör/ska vara, är tricket att veta vart du ska.

Med oklart mål riskerar du att missa målet, men också att skriva en massa som inte får plats. Ett väl formulerat syfte är alltså inte bara grunden för en bra text, utan också ett sätt att värna din egen tid och energi. Du kommer att skriva effektivare, och om du dessutom vill ta hjälp av AI är du på god väg mot en bra prompt.

Synopsis i en mening

Jämför de här meningarna:

  1. Jag ska skriva lite om vårt nya bokningssystem.

  2. Jag ska berätta att och varför vi ska byta bokningssystem, när övergången kommer att ske och hur utbildningen kommer att vara upplagd.

I alternativ 2 finns fyra tydliga ”miniämnen”. Det är resultatet av att tänka på syftet och att ha målgruppen i åtanke. Vilket innehåll vill/behöver/bör de få?

Begreppet synopsis används av författare som ska beskriva den övergripande handlingen i en hel bok. Men det är ett utmärkt verktyg för vilken text som helst.

Att formulera syftet med texten ger dig en ledstång för själva skrivjobbet. Du skapar en röd tråd från början.

En rak, prickad, horisontell linje. Utmed den löper en heldragen linje som då och då korsar den raka linjen och avslutas med en pil.

Den hjälper dig att begränsa dig när du skriver. Om du avviker och lägger till något som ligger lite vid sidan om, får du hjälp att hitta tillbaka.

Men tråden hjälper dig också att prioritera. Blir det alltför långt måste du gallra. Och genom att ha tänkt igenom syftet kan du då ta ställning till vad som kan kortas ner och vad som behöver få mer av ditt begränsade utrymme.

Om du vill informera via nyhetsbrev kan du också kolla upp när nästa nyhetsbrev ska gå ut – vissa saker kanske måste nämnas redan nu för att skapa förståelse, men du kanske kan vänta med detaljerna till nästa gång.

Ett verkligt exempel

Under hösten har jag haft ett par webbinarier där jag visat den här metoden, och hur jag

  • formulerar en synopsis i en mening
  • bygger upp innehållet efter målgrupp
  • använder utrymmet effektivt.

Vill du vara med?

Skicka ett mejl till mig, så får du en inbjudan när det är dags nästa gång!

 

Vill du läsa mer om text? 

Den här texten kommer från ett av mina nyhetsbrev. Det kan trilla ner även i din mejlbox någon gång i månaden om du vill.

Välkommen att prenumerera