Jag ser din text med nya ögon

Att göra texter enklare och tydligare är min superkraft.

Jag granskar på många olika nivåer – från att rätta enstaka stavfel till att möblera om innehållet totalt, ta bort stora delar eller sätta fingret på vad som saknas i texten.

Textens läsare är mitt fokus:

  • Vem är läsaren – i vilken situation befinner hen sig?
  • Vad är syftet – vad ska läsaren veta, känna eller göra när hen läser texten?

Underarbetet avgör resultatet

Även om du köper en dyr tapet kan du inte hoppa över spacklingen.

På samma sätt gäller det att hitta rätt innehåll och sätta det i en genomtänkt ordning, innan du zoomar in på detaljerna. Att rätta stavfel räddar inte en rörig text …

Vi hittar rätt nivå tillsammans

Innan jag lämnar en offert vill jag alltid se en bit av texten.

Jag går igenom och bedömer på vilken nivå den behöver bearbetas. Jag gör exempel för att förklara vad jag menar.

Utifrån förslaget beräknar jag tidsåtgång och pris för att granska och bearbeta hela texten. Mina offerter anger ofta ett prisintervall eller ett takpris.

När vi kommit överens är det dags för mig att kavla upp ärmarna och ta mig an hela din text.

Min återkoppling är din input

När jag granskar använder jag kommentarsfunktionen i Word eller Acrobat. Jag förklarar hur jag uppfattar texten. Ibland ställer jag frågor, ibland ger jag förslag.

Jag är din provläsare: min intryck blir signaler till dig att jag hakat upp mig på något sätt. Om mina förslag är helt uppåt väggarna talar det om att jag missförstått. Och då behöver du hitta ett sätt att förtydliga så att nästa läsare förstår rätt.

Så här kan det se ut när jag kommenterar innehåll och struktur:

Görs detta innan monteringen? I så fall bör det stå före nästa moment.

Låt detta ha en egen rubrik – det blir tydligare. Förslag: Ring innan du kommer.

Detta kommer lite långt in i texten tycker jag. Jag hade önskat en kortfattad info i ingressen, sedan kan du fylla på med detaljer här.

Förslag på innehållsrik rubrik: Välkommen på återträff 13 november. Då får läsaren direkt koll på datumet.

Här följer exempel på kommentarer på menings- och ordnivå:

Skriv gärna som uppmaning, det blir smidigt och känns naturligt i rutiner och instruktioner.
Förslag: Välj modell…

I övriga texten är avsändaren ”vi”. Fortsätt med det för att inte förvilla läsaren.

Oklar syftning. Menar du chefens förutsättningar. I så fall, skriv ut det.

Meningen har många småord och blir svår att följa. Förslag på direkt ordföljd: Om tiden inte passar, boka en ny tid i appen.

Förklara förkortningen första gången du använder den. Då kan du använda den när du fortsätter skriva.

Är detta ett etablerat ord i er bransch? För mig är det ganska vagt.

Kan ev. kombineras med nästa mening. Det blir måttligt långt och tydligare sammanhang.

Pratbubbla med text: Förslag på rubrik: Stäm av med chefen innan du beställer.
pratbubbla med text: Väääldigt lång mening. Dela upp och inled nr 2 med: Dessutom blir
Pratbubbla med text: Ordet den gör syftningen oklar här. Förslag: din dygnsbiljett

Förenkling är mitt mantra

Struktur och språk är mina superkrafter.

Jag kombinerar dem med noggrannhet, teknisk förståelse och kreativ klurighet.

Ulrika på Uttryckeriet

en å med vatten som strömmar så det bildas skum, runt stränderna finns barrträd och grönskande lövträd.

Kundcase: Jord istället för massor

Storsala AB driver flera parallella nybyggnadsprojekt i Stockholmsområdet. I nyhetsbreven till nya/blivande boende informerar de om pågående byggarbeten, besiktningar, aktuellt försäljningsläge och förändrade tidplaner. Jag går igenom texterna och förtydligar, framför allt meningsbyggnad och ordval. Byggtekniska termer ersätts ofta med enklare allmänspråk.

Vi kan ha svårt att se vad som kan vara svårt för mottagaren att förstå. Vi själva är ju så vana vid att använda facktermer och tekniska uttryck. Ulrikas externa ögon hjälper oss att anpassa språket och göra det mer tillgängligt, så att vi når våra boende med viktig information. Vårt mål är att vara så klara och tydliga som möjligt, och Uttryckeriet gör ett fantastiskt jobb som hjälper oss att uppnå det.

Anna Wallin, försäljningsansvarig

Kundcase: Ska jag använda hjärnan?

Så frågar jag när Annika Hall anlitar mig. Hon svarar alltid ja. Hon är en van och skicklig skribent, och mitt bidrag blir något helt annat än korrläsning:

Ulrika hjälper mig att förenkla språket och att skapa flyt som ökar läsvänligheten. Hon uppmärksammar luckor i texten och ger förslag på kompletteringar. I en bok om ett företags historia hittade hon inkonsistenser i innehållet, som att saker inte hängde ihop tidsmässigt. Resultatet blev en bok med en sammanhängande berättelse, som läsaren har lätt att ta till sig, med ett målande men samtidigt läsvänligt språk. En fin läsupplevelse!

Annika Hall

en å med vatten som strömmar så det bildas skum, runt stränderna finns barrträd och grönskande lövträd.