En sammanfattningszoom ger dig flexiblitet under tiden du talar. Från en startbild väljer du olika vägar och kan hoppa över delar av ditt tänkta innehåll utan att åhörarna blir åksjuka.
Om du är en av flera talare kan tidsschemat förskjutas – din tid kan kortas av för att något strulat för någon annan. Det finns mycket att vinna på att vara flexibel. Förmodligen har din presentation olika delavsnitt, där vissa är viktigare att hinna med än andra?
I Powerpoint finns en fantastisk funktion som heter Sammanfattningszoom. Med den skapar du på bara någon minut en samlingsbild, en slags meny, för din presentation. Då kan du snabbt kunna förkorta och sammanfatta om tiden är knapp, istället för att i panik öka talhastigheten och börjar klicka förbi bilder. Samma funktion kan du använda för att göra en gemensam startbild för presentationer från flera talare.
Så här gör du:
Det är du som bestämmer
Hur bra Powerpoint-presentation du än skapar är den bara en del av din presentation. Allra viktigast är hur du planerar den tid du fått dig tilldelad och att du presenterar det på ett sätt som väcker intresse och gör det möjligt för lyssnarna att hänga med.
Här får du fler tips om hur du kan tänka för att planera din presentation – din stund i rampljuset.
Vill du läsa mer om text?
Den här texten kommer från ett av mina nyhetsbrev. Det kan trilla ner även i din mejlbox någon gång i månaden om du vill.