Ni samarbetar flera stycken om en stor rapport. Var och en jobbar med sitt kapitel – och hux flux dimper alla dessa ner i din mejlbox och ska bli ett och samma dokument. Ett perfekt tillfälle att använda Words Text från fil-funktion.
Din första tanke är att klippa och klistra en fil i taget. Det är ju förstås inte fel – men det finns en snabbare väg att gå. Word har nämligen en särskild funktion för just dig i den här situationen.
I fyra enkla steg fångar du in alltihop i ett dokument:
- Öppna Word – kanske väljer du det dokument som ska ligga först i raden.
- Klicka fram fliken Infoga och välj Text från fil…
- Markera filerna du vill infoga. Håll nere Ctrl-tangenten och klicka på dem en i taget i önskad ordning.
- Klicka på Infoga.
Klicka nedan för att se det hända!
Kan du Word på riktigt?
Detta är ett exempel på en funktion i Word som tyvärr är okänd för ganska många Word-användare.
Jag håller ofta föreläsningar, workshoppar eller coachar grupper och enskilda på just det som de upplever svårt och som de har nytta av att kunna. Det går utmärkt att göra även på distans!
I mina kurser på Moderskeppet hittar du fler smarta Word-funktioner.