PPT o Acrobat2

Allt du visar behöver du prata om – men allt du säger kan inte stå skrivet på bilderna. Luftiga bilder hindrar inte att du kan skicka med mer information efteråt.   

Dessutom måste du kritiskt granska mängden innehåll på varje bild. Det finns två vanliga presentationsfällor att gå i:

  • att göra Powerpoint-bilderna till ett talmanus som du läser högt ur
  • att fokusera på att ”de som inte var på mötet ska få samma information som deltagarna”.

Detta är mitt tips :

  • Utgå från lyssnarna som är på plats och gör ett visuellt stöd till det du säger.
  • Skapa ditt talmanus som anteckningar till varje bild och använd föredragshållarvyn när du presenterar.
  • Använd animationer när det är hjälpsamt. Att klicka fram en punktlista punkt för punkt hjälper lyssnarna att fokusera och inte läsa i förväg.

Så bifogar du anteckningarna efteråt

När du sparar ner din presentation som PDF kan du välja att bifoga anteckningarna. I PDF:en kommer de att synas som kommentarer till respektive bild. När du färdigställer PDF:en kan du gallra, hyfsa till innehållet och vid behov lägga till information.

Så här gör du:

 

Mer tips om presentationer

I ett tidigare inlägg finns tips på hur du kan tänka för att lägga upp din presentation på ett bra sätt och använda lagom många bilder.

Vill du läsa mer om text? 

Den här texten kommer från ett av mina nyhetsbrev. Det kan trilla ner även i din mejlbox någon gång i månaden om du vill.

Välkommen att prenumerera