Ulrika vid laptop, på skärmen syns röd symbol med kringelikrokigt A, logotypen för Adobe Acrobat

Som soloföretagare är kunder och många andra personer viktiga för det sociala. Men den som ger mig mest hjälp i själva jobbet är programmet Adobe Acrobat Pro. I min rykande färska kurs på Moderskeppet möter du oss båda.

Kursen heter Acrobat Pro från början, och jag vågar lova att det är välinvesterade 87 minuter att gå igenom den. Ta ett avsnitt då och då och välj ut de delar som du tror att du har mest nytta av.

Den som jobbar i InDesign känner ofta Adobe Acrobat som en väg att dela korr och andra dokument med andra som inte har InDesign. Min kurs handlar om Acrobat som ett verktyg för alla. Det jag visar är vanliga kontorsdokument från Word: pm, projektbeskrivningar, rapporter, avtal, offerter och liknande. Acrobat spelar alltså sällan huvudrollen, utan hjälper dig att spara tid, samarbeta smidigt och underlätta för din läsare.

I Word behöver du ha koll från grunden – det är själva nyckeln för att förstå helheten. Så är det inte i Adobe Acrobat.

I min Acrobat-kurs får du en inledande rundvandring för att lära känna programmets arbetsytor, verktyg och övergripande menyer. Jag berättar också vad som skiljer Acrobat Pro från Adobes andra PDF-hanterare. Den allra enklaste versionen, Adobe Reader, är till och med gratis.

Kursen består av tre större delar:

  • skapa, redigera och jämföra pdf-dokument
  • paketera flera pdf till en elegant helhet
  • dela och samarbeta i dokument

Du kan välja en del du tror dig kunna ha nytta av, se ett eller ett par avsnitt av kursen och börja använda just den funktionen. När ett annat behov dyker upp kan du komma tillbaka.

Kommentera och markera på många sätt

I samarbeten mellan flera personer kan alla, oavsett variant av programmet, markera och kommentera i en PDF-fil. I kursen visar jag några tips på hur man gör samarbetet enklare och tydligare genom att använda fler kommentarsverktyg än den traditionella gula pratbubblan. Dessa tips finns för övrigt även i en artikel på LinkedIn som jag skrev häromdagen. Här når du min Linked In-artikel om kommentarer.

små små pratbubbleikoner i olika färger: de flesta gula, men också å, röd och grön

 

Köp Pro-versionen om du köper

Av kursen framgår det att ”köpe-Acrobat”, Adobe Acrobat, ger många fler möjligheter än gratisversionen Adobe Reader. Och jag rekommenderar att, om du ändå tar steget att betala, absolut ska välja Adobe Acrobat med beteckningen Pro. Den är en aning dyrare, men väldigt mycket bättre. Den främsta poängen med Acrobat Pro är att du får tillgång till verktyget för att kontrollera tillgängligheten i en PDF-fil. Med det kan du checka av och vid behov justera så att filen fungerar för många, även för personer som använder syntolkning.

Kombinera filer – en favoritfunktion

Med verktyget Kombinera kan du med bara ett par klick kombinera PDF-filer till en elegant helhet med klickbara länkar. Du utgår från två eller flera separata dokument, fogar ihop dem i önskad ordning, och kan därefter flytta om eller ta bort överflödiga sidor. Du kan lägga till tomma sidor för att till exempel ge de olika avsnitten egna titlar. Klickbara bokmärken går också fort att göra och sparar mycket tid för mottagaren, som då kan klicka sig runt istället för att skrolla.

Kursen är en godispåse där du själv väljer dina favoritpraliner, det just du vill lära dig. Men var inte rädd för att prova någon av de andra sorterna då och då.

Ett medlemskap på Moderskeppet krävs för att se mina kurser. Du kan teckna det månadsvis och välja att få tillgång till en eller alla Moderskeppets delsajter.

På min lärarsida kan du läsa om de fem kurser jag gjort.

 

Den här texten kommer från ett av mina nyhetsbrev, som jag skickar ut ungefär en gång varje månad. Varmt välkommen att prenumerera för att följa mina tankar, uppdrag och tips om skrivande och kommunikation.

Här prenumererar du

Vill du läsa mer om text? 

Den här texten kommer från ett av mina nyhetsbrev. Det kan trilla ner även i din mejlbox någon gång i månaden om du vill.

Välkommen att prenumerera