Ett knapptryck för klarspråk

Med mer luft i din text skapar du snabbt bättre läsbarhet på ett ögonblick. Ännu bättre blir det med bra och intresseväckande rubriker. Det framgår tydligt av följande exempel från Naturum Getterön i Varberg, som jag besökte nyligen.

Naturum Getterön ligger väldigt centralt i Varberg och är lätt att nå även med cykel. Naturen är alltså lättillgänglig. Vid mitt besök fanns två parallella utställningar – en tillfällig fotoutställning och en permanent utställning om områdets fågelliv.

Fotoutställningen handlade om det myllrande livet i Hallands sandmarker och innehöll en rad fantastiska fotografier:

Så här presenterades de olika arterna i texter intill fotografierna: 

Trots att texten är så kort ger den ett kompakt intryck och lockar tyvärr inte till läsning. Effekten blir att jag bara tittar till och sedan går vidare.

Naturums egen utställning började på följande sätt:

Ytterligare några exempel på text och bild från utställningen: 

Rubrikerna har glimten i ögat och trots sin enkelhet innehåller texterna massor av fakta. Här finns en intresseväckande helhet för alla åldrar och för alla språknivåer. Förutom text och bild innehåller utställningen både en kort film och några interaktiva utmaningar – som att sätta rätt näbb och fötter på olika fågelarter, utifrån deras sätt att leva. Imponerande!

Exemplen ovan visar vilken effekt luft och rubriker kan ha även på korta texter. Text och bild ska inte konkurrera, utan samarbeta och komplettera varandra.

Eftersom Naturum är så tillgängligt och lätt att nå är det glädjande när även innehållet är tillgängligt. Det ger fler människor chansen att öppna dörren till naturen – oavsett ålder, förkunskaper, läsutmaningar och språkkunskaper. 

Ett besök rekommenderas – på plats finns även café med panoramafönster mot våtmarken!

Naturum Getteröns webbplats

Vill du ha mitt nyhetsbrev?

Ungefär en gång i månaden skickar jag ett nyhetsbrev med tips om skrivande och lite inblick i de uppdrag jag jobbar med. 

Välkommen som prenumerant!