Skriver du i jobbet?
Ja, förmodligen. Få kommer undan numera, oavsett om de uppskattar det eller inte.
Tänk bara på hur många mejl du skickar varje dag.
Mer kunskap om text gör det enklare, roligare och snabbare att skriva. Mer kunskap minskar också risken för att dina texter skapar otydlighet och missförstånd. Det gäller både externt och externt, i allt från vardagliga mejl och planer till rapporter, offerter och instruktioner.
Jag coachar och föreläser – eller något mittemellan
En uppstart kan vara ett seminarium då jag introducerar begreppet klarspråk med hjälp av exempel från deltagarnas verksamheter. Kanske finns tid för någon kortare övning.
Ett nästa steg kan vara en workshop, då vi ses i mindre grupper och där jag fått deltagarnas egna texter i förväg.
Att diskutera text tillsammans öppnar nya dörrar. Språket kan och bör spegla och stödja organisationens röst och värderingar. Ni får en grund i att prata om språk och text, som ni sedan kan använda i vardagen.

Kundcase: Klarspråk för projektledare
Genom Kommunal utveckling samverkar Jönköpings läns tretton kommuner med forskning och utveckling inom kommunala ansvarsområden som social välfärd för barn och unga, äldreomsorg och funktionshinder, men också fritid, utbildning och digitalisering. Under en gemensam utvecklingsdag höll jag en tre timmar lång utbildning i klarspråk för hela gruppen. Vi pratade mycket om att våga välja bort och sammanfatta innehåll, men också om att uppmärksamma branschord och uttryck som är diffusa och svåra för utomstående.
Utbildningen gav oss tankar och övning på att hitta kärnan i texter för att kunna korta ner och förenkla dem. Det har gjort mig mer eftertänksam när jag själv skriver – behöver allt vara med? Det blev också en ingång till att använda AI mer i skrivandet, något som är till stor hjälp nu.
Som kursledare är Ulrika pedagogisk, tydlig och ödmjuk. Hon besvarar frågor på ett bra sätt och anpassade kursen genom att använda exempel från vår egen verksamhet.
Annica Malmer, utvecklingschef stöd och kvalitet, Kommunal utveckling
Kundcase: Klarspråk som coachar och motiverar
Jag fick vara med på resan då klarspråk sattes i fokus för ett nytt digitalt behandlingsprogram hos Psykologpartners. Programmet är ett komplement till psykologbehandling med syftet att minska upptagenheten på mat, kropp och vikt.
Jag granskade delar av texten och gav feedback på såväl språk som struktur. Vi diskuterade mycket kring den rätta språknivå för målgruppen – unga vuxna med begynnande ätstörningar. Vi försökte hitta en röst som kunde förklara utan att mästra eller upplevas nedsättande för den som redan mår dåligt. En annan strävan var att minska mängden text: att koka ner innehållet utan att tappa sammanhanget.
Dagen med Ulrika gav oss många nya tankar och idéer om hur vi kan hjälpa oss själva att blir mer träffsäkra från början: att skapa och hålla den viktiga röda tråden. Att få ha samtalen om språk och struktur tillsammans var extra viktigt – jag tror att det hjälper oss att undvika en del omvägar i skrivandet. Vi ser fram emot att underlätta processen från övergripande koncept till färdigskrivet innehåll, och verktyget one-sentence synopsis kan bli en stor hjälp!
Linnéa Helfrich, Psykologpartners
Kundcase: Klarspråk för nyhetsbrev
Under 2024 satsade Biblioteksutveckling på Region Jönköpings län på gemensam kompetensutveckling med fokus dels på de nyhetsbrev de varje månad skickar till länets bibliotek, dels på presentationer. Utifrån det inledande redaktionsmötet utformade jag en första workshop om tänket på syfte och målgrupp. Vid nästa workshop följde vi upp nästa nummer av nyhetsbrevet och tillämpade också klarspråkstankarna på Powerpoint-presentationer. Jag använde hela tiden exempel från de egna texterna, som vi tillsammans diskuterade och modifierade.
Några röster från deltagarna:
Genom workshopserien har vår grupp tillsammans format en gemensam grund. Det har betydelse för när det gäller nyhetsbrev och presentationer förstås, men också i många andra sammanhang då vi kommunicerar med vår målgrupp.
En trygghet att vi tillsammans har gått igenom och satt upp gemensamma riktlinjer för hur vi skall arbeta. Vi har fått mycket kunskap kring hur man mejslar fram sin text och ökat förståelsen för till exempel vad som påverkas när man frångår en mall-layout i ppt.
Du är suverän som kursledare. Det är så fantastiskt att få ta del av din kunskap. Du är lyhörd och ger konstruktiv kritik.
Kundcase: Klarspråk för regionens webbredaktörer
Jag håller återkommande utbildningar för Region Jönköpings län, både om tillgängliga dokument och om klarspråk. De flesta utbildningar består av ett inledande halvdagsseminarium, följt av workshop i mindre grupper då vi jobbar med deltagarnas egna texter:
Ulrika föreläser och berättar om tillgängliga pdf:er och klarspråk i – just det – klarspråk. Ulrika förklarar inte bara vad vi bör tänka på, utan också varför och hur skribenter, läsare och webbredaktörer kan dra nytta av tillgänglighet och klarspråk. Vi har fått ta del av både relevanta exempel och användbara verktyg som kommer väl till pass i vardagen.
Workshoptillfällena har varit extra uppskattade. Där arbetade vi med exempel hämtade ur vår vardag och diskuterade våra egna texter med klarspråk som utgångspunkt. Kunskaperna och erfarenheten av att prata om språk har lett till stora förbättringar i innehållet på våra webbplatser.
Emil Karlsson, kommunikatör och webbansvarig