Skriver du i jobbet?
Ja, förmodligen. Få kommer undan numera, oavsett om de uppskattar det eller inte.
Tänk bara på hur många mejl du skickar varje dag.
Mer kunskap om text gör det enklare, roligare och snabbare att skriva. Mer kunskap minskar också risken för att dina texter skapar otydlighet och missförstånd. Det gäller både externt och externt, i allt från vardagliga mejl och planer till rapporter, offerter och instruktioner.
Jag coachar och föreläser – eller något mittemellan
En uppstart kan vara ett seminarium då jag introducerar begreppet klarspråk med hjälp av exempel från deltagarnas verksamheter. Kanske finns tid för någon kortare övning.
Ett nästa steg kan vara en workshop, då vi ses i mindre grupper och där jag fått deltagarnas egna texter i förväg.
Att diskutera text tillsammans öppnar nya dörrar. Språket kan och bör spegla och stödja organisationens röst och värderingar. Ni får en grund i att prata om språk och text, som ni sedan kan använda i vardagen.
Kundcase: Klarspråk som coachar och motiverar
Jag fick vara med på resan då klarspråk sattes i fokus för ett nytt digitalt behandlingsprogram hos Psykologpartners. Programmet är ett komplement till psykologbehandling med syftet att minska upptagenheten på mat, kropp och vikt.
Jag granskade delar av texten och gav feedback på såväl språk som struktur. Vi diskuterade mycket kring den rätta språknivå för målgruppen – unga vuxna med begynnande ätstörningar. Vi försökte hitta en röst som kunde förklara utan att mästra eller upplevas nedsättande för den som redan mår dåligt. En annan strävan var att minska mängden text: att koka ner innehållet utan att tappa sammanhanget.
Dagen med Ulrika gav oss många nya tankar och idéer om hur vi kan hjälpa oss själva att blir mer träffsäkra från början: att skapa och hålla den viktiga röda tråden. Att få ha samtalen om språk och struktur tillsammans var extra viktigt – jag tror att det hjälper oss att undvika en del omvägar i skrivandet. Vi ser fram emot att underlätta processen från övergripande koncept till färdigskrivet innehåll, och verktyget one-sentence synopsis kan bli en stor hjälp!
Linnéa Helfrich, Psykologpartners
Kundcase: Klarspråk för regionens webbredaktörer
Jag håller återkommande utbildningar för Region Jönköpings län, både om tillgängliga dokument och om klarspråk. De flesta utbildningar består av ett inledande halvdagsseminarium, följt av workshop i mindre grupper då vi jobbar med deltagarnas egna texter:
Ulrika föreläser och berättar om tillgängliga pdf:er och klarspråk i – just det – klarspråk. Ulrika förklarar inte bara vad vi bör tänka på, utan också varför och hur skribenter, läsare och webbredaktörer kan dra nytta av tillgänglighet och klarspråk. Vi har fått ta del av både relevanta exempel och användbara verktyg som kommer väl till pass i vardagen.
Workshoptillfällena har varit extra uppskattade. Där arbetade vi med exempel hämtade ur vår vardag och diskuterade våra egna texter med klarspråk som utgångspunkt. Kunskaperna och erfarenheten av att prata om språk har lett till stora förbättringar i innehållet på våra webbplatser.
Emil Karlsson, kommunikatör och webbansvarig
Kundcase: Klarspråk i Habo kommun
Habo kommun har ett starkt näringsliv och får toppbetyg för sitt företagsklimat. För att ytterligare stärka sitt bemötande tog näringslivskontoret initiativet till en gemensam klarspråkssatsning för flera av kommunens förvaltningar.
Medarbetare från bygglov, upphandling, miljö och kommunikation deltog i ett inledande seminarium och hade sedan gruppvis workshoppar. Diskussionen kring texter blev också en diskussion kring de egna arbetssätten. Efter utbildningen har jag coachat och gett feedback när bygglovsavdelningen arbetat om sina ärendemallar.
Det är så roligt att vi fått igång detta. Ju fler vi blir, desto större blir medvetenheten och vi kan stötta varandra. Med Uttryckeriets hjälp kan vi bli mer tillgängliga med hjälp av språket.
Monika Raske, näringslivsansvarig