Idha fick se sin text med nya ögon

Leende kvinna framför färgglada tygprover.

Idha Gustafsson jobbar sedan en tid som marknadskoordinator på Nevotex i Nässjö, en av Nordens ledande grossister inom tyg, skinn och tillbehör för sömnad och textilindustri. Nyligen fick hon prova på språkcoachning, eftersom hon vann pris i Uttryckeriets jultävling.

Nevotex har en relativt ny webbplats med fantastiska produktbilder. Idha ser att det finns behov av att gå igenom och förbättra innehåll och struktur i texterna. Därför valde hon webbtexterna som fokus för språkcoachningen.

– Vår webbplats ska både inspirera och informera våra kunder: inredare, tapetserare och möbelindustri, berättar Idha. Vi vill lyfta fram vårt breda sortiment och vara tydliga med att kvalitet är viktigt för oss.

Idha skickade några av webbtexterna till mig inför coachningen och jag förberedde mig genom att fånga mina spontana intryck av texterna. Denna förstagångsläsning är en riktig guldgruva; då och endast då läser man som en “vanlig besökare”.

Lätt att glömma det självklara innehållet
Flera av de punkter jag noterat stämde med Idhas egna tankar kring texterna. På startsidan framgick exempelvis att företaget funnits länge, är ledande i sin bransch och att de finns på flera platser, men det var svårare att få grepp om vilka produkter de erbjuder. Jag lade också märke till att samma information återkom på flera av webbplatsens sidor och att texten var ganska mångordig, pratig. Detta gjorde att texterna blev ganska långa, men ändå innehöll de inte så mycket information om produkterna.

Genom några omarbetningar kunde jag både renodla informationen och uttrycka den övergripande informationen kortare. Det gav mer utrymme för innehåll som visar avsändarens branschkunskap och som kan vara viktigt för den sakkunniga målgrupp företaget vänder sig till.

En bra grund för att jobba vidare
– Det här var en mycket värdefull uppstart för mitt textarbete, sammanfattar Ida. Jag hade förväntat mig synpunkter i första hand på ord- och meningsnivå och blev positivt överraskad av att få så många användbara förbättringsförslag på struktur- och innehållsnivå. Det blev så tydligt att man avlastar och hjälper läsaren genom att våga sortera informationen, att hålla var sak på sin plats.

Idha tar också med sig insikten om hur viktigt det är att ge rätt input till andra som ska läsa texterna:

– De som kan produkterna vet vilken information som är viktig för våra kunder. Jag behöver vara tydlig med det, så att de inte fokuserar på stavning och kommatecken!

 

Blir du nyfiken på språkcoachning?

Välkommen att höra av dig till ulrika@uttryckeriet.se så hittar vi rätt upplägg för dig eller för din arbetsgrupp.

 

Vill du prenumerera?

Denna text kommer från ett av Uttryckeriets nyhetsbrev. Du kan prenumerera på det, så kommer det i din mejlbox ungefär en gång i månaden.

Anmäl dig genom att fylla i detta kontaktformulär