Less is more

Finns det något område där detta uttryck stämmer bättre än presentationer?

Inte sällan får just programmet – PowerPoint – skulden, men det är att skjuta budbäraren.

Detta lättanvända, kapabla program ska inte behöva bära skulden för ovarsam användning!

Alla har vi sett dem:

  • bilderna med sju treradiga meningar i liten teckenstorlek (annars får det ju inte plats)
  • bilderna med orolig bakgrund, färgad text och olika skojiga animeringar vid bildbyte
  • talarna som bläddrar förbi tre-fyra bilder då och då för att det som står där “ändå inte syns” eller “inte behöver visas just idag”.

Du kan göra en PowerPoint som innehåller allt du ska säga. Den kan du använda som talarmanus. Gör sedan en kopia av den och skapa en bra presentation. Då ska du rensa bort nästan allt. Den ska nämligen vara ett stöd för lyssnarna och inte för dig själv.

Behåll det som är viktigt – tänk på vilka stolpar du själv skulle vilja att en lyssnare antecknar. Ofta är det utmärkt att låta dem vara just stolpar och ofta kan du använda punktlistor som ger struktur och hjälp till ögat. Din muntliga presentation ger stolparna kött på benen och skapar sammanhanget.

En bild säger mer än tusen ord

Ja, på sätt och vis. Den kan ju berätta sådant som text inte kan berätta. Men om den inte berättar om samma sak som texten hör den inte hemma i din presentation.

Det finns ingen naturlag som säger att det måste finnas bilder i en presentation. Allt är varken möjligt och lämpligt att beskriva i bild. I mina presentationer om språk finns det sällan anledning att använda bilder. Reaktionerna jag får är att det är vilsamt och tydligt – precis det jag vill åstadkomma, för att sätta fokus på innehållet!

Använd PowerPoints styrkor

En av dem är funktionen att dölja bilder. Du kanske håller ungefär samma presentation från gång till gång. Då kan du ha en baspresentation, där du döljer det som inte är aktuellt vid respektive tillfälle. Du kan också skapa länkar inom en presentation för att kunna hoppa över vissa bitar.

Att animera är också ett bra sätt att hjälpa läsaren. Då menar jag inte effekterna “flyg in” och “schackrutor”, utan helt enkelt “Ta fram”. Om du klickar fram en sak i taget stannar lyssnarna kvar vid det du pratar om. Skaffa en fjärrkontroll, så att du inte blir bunden till datorn för att kunna klicka ofta.

Om flera personer ska prata efter varandra är det bra att länka presentationerna. Då slipper publiken följa när ni letar efter nästa talares material på skrivbordet. Den här filmen visar hur du länkar presentationer.

Lycka till i ditt samarbete med PowerPoint!

Prenumerera på nyhetsbrevet?

Detta inlägg kommer från mitt nyhetsbrev, som jag ger ut en gång i månaden.

Vill du prenumerera? Välkommen att anmäla det via kontaktformuläret.